خبرنگاران طغیان خشکه رودها بر اثر بارش بی وقفه باران در ایلام

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، ایلام - خبرنگاران - بارش بی وقفه و مستمر باران از ساعت های اولیه سه شنبه ششم اسفندماه در استان ایلام به طغیان خشکه رودها، رودخانه های فصلی و مسیل های حاشیه تعدادی از شهرها و روستاهای این استان منجر شده است.

خبرنگاران طغیان خشکه رودها بر اثر بارش بی وقفه باران در ایلام

باران های سیل آسای سامانه بارشی که از روزهای قبل هواشناسی هشدار آمدنش را داده بود از صبح امروز آغاز به باریدن گرفت و تا این لحظه خیال بند آمدن ندارد.

در و دیوار و جاده و خیابان مناطق مختلف این استان خصوصا شهرستان های شمالی سیروان، چرداول و هلیان مملو از آب است و مسوولان از مردم خواسته اند از تردد غیرضروری در سطح شهر و جهتهای بین شهری و همچنین نزدیک شدن به حریم رودخانه ها خودداری کنند.

جاده ها در جهتهای ارتباطی این استان دچار آبگرفتی است و در مقاطعی بر روی پل ها بدلیل بالا آمدن آب مسیل ها و رودخانه های فصلی دچار انسداد شده است.

تدابیر مختلفی از جمله رهاسازی آب سدها، پهنه بندی شهرستان ها برای مدیریت سیل، شناسایی نقاط بحرانی، جابجایی ساکنان حاشیه رودخانه سیمره، اعلام آماده باش به دستگاه های امدادی و خدماتی و همچنین آماده سازی اماکن اسکان اضطراری برای مقابله با سیل اندیشیده شده است اما شدت و حجم بالای بارش ها در کنار ساخت و سازهای غیرمجاز و تجاوز به حریم رودخانه های فصلی، ضریب خطر سیل را افزایش داده است و به طور حتم خسارت های مالی زیادی بر جای خواهد ماند.

آنچه معلوم است اینکه تجربه های سیل سال های قبل چندان عبرت آموز نبوده و ساکنانی که از وحشت ورود آب به داخل خانه هایشان هراس دارند این موضوع را تا سیل بعدی به فراموشی می سپارند و کماکان گسترش ساخت و ساز و تجاوز به حریم رودخانه ها را ادامه می دهند.

در برخی مناطق استان سیلاب وارد زمین های کشاورزی و باغات روستاییان شده است و امکان ورود آب رودخانه ها به منازل و محل نگهداری احشام در روستاها وجود دارد.

پلیس راه ایلام نیز اعلام کرده است که برخی جهتها از جمله جهت ایلام - سرابله - حمیل - کرمانشاه مسدود شده و تعدادی نیز اثر شدت بارش ها دچار ریزش و رانش شده است و تردد در آنها با اختلال روبرو است.

بر اساس اعلام مدیریت بحران استانداری ایلام به تعدادی از ابنیه و زیرساخت های مناطق مختلف استان خسارت وارد شده است و تخریب پل جزمان هلیلان به قطع راه ارتباطی 10 روستای چرداول منجر شده است.

25 خانوار شهر سرابله در شهرستان چرداول استان ایلام به دلیل بارش شدید باران در محاصره سیل قرار دارند و راه ارتباطی آن ها قطع شده است.

همچنین در پی گزارش اعضای یک خانواده ایلامی مبنی بر سقوط یکی از اعضای خانواده در کانالی که بر اثر بارندگی های امروز سه شنبه ششم اسفندماه پر آب شده است، نیروهای امدادگر جمعیت هلال احمر کار جست و جو و نجات این فرد را آغاز کردند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام، پس از دریافت گزارش از سوی نیروی انتظامی مبنی بر سقوط فردی در کانال آب، امدادگران این جمعیت به منطقه مورد نظر در حوالی بلوار شمالی امام شهر ایلام اعزام شدند.

حسین عارفی شامگاه سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ خنده و شادی افزود : با وجود تلاش های امدادگران این جمعیت و جستجوی تمامی جوی های آب، کانال مورد نظر و سایر کانال های روباز منطقه ولی تا کنون اثری از این فرد پیدا نشده است.

به گفته وی، بر اساس اعلام خانواده این فرد، سقوط او به داخل کانال روباز آب بر اساس شواهد یکی از کسبه های اطراف این منطقه اعلام شده است.

بر اساس اعلام هواشناسی ایلامیان شب پربارانی را در پیش دارند و در صورتیکه شدت بارش ها به همین روال ادامه داشته باشد امکان بروز خسارت های بیشتر نیز وجود دارد.

ادامه فعالیت سامانه بارشی تا اواخر چهارشنبه

کارشناس پیش بینی هواشناسی استان ایلام گفت: سامانه بارشی که هم اکنون در استان فعال است تا فردا چهارشنبه به فعالیت خود ادامه می دهد و دامنه پراکنش آن همه استان ایلام را در بر می گیرد.

احسان رستمی افزود: این سامانه از اواخر وقت فردا از استان ایلام خارج می شود و رعد وبرق، وزش باد، مه گرفتگی در گردنه ها و کاهش دید و بارش تگرگ از دیگر پدیده های جوی این سامانه است.

کارشناس هواشناسی ایلام یادآور شد: باید مردم و مسوولان نسبت به پیامدهای این سامانه باتوجه به شدت دریافت بارش ها اهتمام داشته باشند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران طغیان خشکه رودها بر اثر بارش بی وقفه باران در ایلام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طغیان خشکه رودها بر اثر بارش بی وقفه باران در ایلام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید