تاثیر محیط بر رشد بچه ها

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، رشد بچه ها از لقاح تا خاتمه دوران بلوغ ادامه دارد. کودکی یکی از مهم ترین و اثرگذارترین دوران زندگی انسان است.

تاثیر محیط بر رشد بچه ها

به گزارش وبلاگ خنده و شادی به نقل از تبیان ،یکی از عوامل مهم رشد بچه ها، محیط می باشد

از عوامل مهم و تاثیر گذار درشکل گیری شخصیت و رشد بچه ها ، وراثت و محیط می باشد.

محیط و همچنین وراثت در رشد بچه ها تاثیر زیادی دارد، اما هنوز تعیین نشده است که کدام یک اثر بیشتری در رشد کودک می گذارد.

والدین باید با آگاهی بیشتر محل زندگی خود را انتخاب نمایند و و محیط مناسب برای رشد کودک شان را فراهم نمایند.

عواملی که بر رشد بچه ها تاثیر می گذارد را می توان به عوامل محیطی و عوامل فردی تقسیم کرد. عواملی مانند نور، طبیعت، صدا، آلودگی صوتی و بصری . همچنین عواملی که شامل سرزندگی در فضاهای بازی، تنوع در چیدمان وسایل بازی هستند و فضاهایی برای نشستن دارند ،هم از جمله این عوامل محیطی و فردی است که هر کدام براساس میزان کارکرد و تاثیرگذاری در دسته بندی عوامل فردی یا محیطی قرار می گیرند.

تاثیر عوامل محیطی بر رفتار بچه ها

تحقیقات نشان داده است که محله و مکانی که کودک در ان رشد می نماید تاثیر قابل توجهی در رفتار هایی که کودک در سال های اولیه و حتی دوره نوجوانی و بلوغ از خود نشان می دهد دارد.

این تحقیات نشان داده است ،مسائل رفتاری بچه های که در محله های فقیر نشین و با کیفیت سطح نامطلوب و پایین جامعه زندگی می نمایند ،در مقابل بچه های که در محله های مرفه نشین و ثروتمند زندگی می نمایند ،بیشتر است.

همین طور، مسائل بچه های که در مناطق با سطح کیفیت بالاتر و بهتر جامعه زندگی می نمایند ، در اثر کشمکش های داخلی خانواده ها است و مربوط به محله و مناسبات همسایگی آن ها نمی باشد.

از طرف دیگر خانواده ، خود می تواند دررفتارهای بچه ها در مناطق با سطح کیفیت پایین ، تاثیر بگذارد و اثرات منفی محله و محیط را در رفتار های کودک ، کمتر نمایند. اما هر چه بچه ها زمان بیشتری را در این محیط ها بگذرانند، احتمال نفوذ عوامل نامطلوب در شخصیت آن ها بیشتر می گردد.

تاثیر محیط بر یادگیری کودک

محیط زندگی کودک علاوه بر اینکه در شکل گیری رفتار و شخصیت کودک تاثیر بسزایی دارد ، می تواند در یادگیری او هم موثر باشد.در واقع دوران کودکی یکی از مهم ترین دوران های زندگی انسان می باشد ، به همین خاطر توجه به محیط مناسب در رشد کودک ، اهمیت زیادی دارد.

از این رو محیط فیزیکی در فرآیند یادگیری کودک اهمیت زیادی دارد و حتی می تواند وآن را تقویت و یا تضعیف کند .

در واقع محیط می تواند تاثیر زیادی در آموزش و یادگیری بچه ها داشته باشد.

برای اینکه فضای آموزشی خوب و مطلوب را برای بچه ها فراهم کنیم باید ویژگی ها و نیازهای بچه ها در سنین مختلف را بشناسیم و بر اساس آن به عوامل تاثیرگذار بر محیط بپردازیم.

عوامل محیطی در محل آموزشی مانند روشنایی، رنگ، صدا، راهرو و محل عمومی، کلاس و حیاط ،تاثیر زیادی بر یادگیری و فرآیند آموزشی بچه ها دارد.

تاثیر محیط بر خلاقیت بچه ها

رفتار نگرها کسانی هستند که محیط را در روابط کودک موثر می دانند و مخالف وراثت هستند.آنها محیط را عاملی مهم برای شکل گیری رفتار می دانند.

تحقیقات نشان داده است که عوامل گوناگونی برای پروش خلاقیت بچه ها تاثیر گذار هستند و علاوه بر این عوامل ، محیط هم نیز در این زمینه موثر واقع می گردد.

فضای درون شهر مانند پارک ها می توانند بیشترین تاثیر را در پرورش خلاقیت بچه ها داشته باشند.

برای اینکه فضای آموزشی خوب و مطلوب را برای بچه ها فراهم کنیم باید ویژگی ها و نیازهای بچه ها در سنین مختلف را بشناسیم و بر اساس آن به عوامل تاثیرگذار بر محیط بپردازیم.

این مکان های عمومی علاوه براینکه مکانی برای تفریح را فراهم می نمایند، می توانند تا حد زیادی سطح تعامل اجتماعی بچه ها را بهبود بخشند.

روانشناسان معتقدند که عوامل رشد بچه ها و پرورش خلاقیت آن ها،رابطه مستقیمی با فضای باز عمومی و فضاهایی که شرایط فیزیکی و روانی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهند، دارد.

امروزه گسترش شهر و افزایش وسایل نقلیه باعث شده است که بچه ها از امکانات و زمین های بازی محروم بمانند.

یادگیری سریع و تفکر منطقی و عینی کودک بین سال های 6 تا 12 می باشد .یعنی سالهایی که قوه تخیل کودک ، کاشته می گردد.

در این دوران قابلیت ها و خلاقیت بچه ها پایه گذاری می گردد ، در نتیجه با فراهم کردن محیط و شرایط مناسب و همچنین تقویت و آموزش کودک می توان فرصت هایی را از همان دوران کودکی برای شکوفایی خلاقیت بچه ها فراهم آورد.

محیط به صورت های مختلفی بر کودک و شخصیت او و بر افزایش خلاقیت او تأثیر می گذارد. همچنین بچه ها دانش و فهمیدن را به وسیله اثر متقابل با محیط فیزیکی ،می آموزند. برای این دوران ویژگی هایی ذکر می گردد که با تحریک و اثرگذاری بر روی آن می توان خلاقیت را در کودک افزایش داد.

تخیل، کنجکاوی ، انعطاف پذیری عملکردها ، تحریک نمایندگی و بازی کردن از ویژگی ها قدرت تخیل کودک است و در امر یادگیری تاثیر زیادی دارد.

حضور بچه ها در مکان های عمومی

اصلی ترین عامل محیطی که بر شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی بچه ها به شکل مستقیم وغیرمستقیم تاثیر می گذارد شامل امنیت، فضای سبز، هوای پاک و سرزندگی است.

بچه ها با حضور در مکان های عمومی، می توانند تاثیرات زیادی بر ابعاد اجتماعی و هیجانی خود داشته باشند و به لحاظ هیجانی و اجتماعی پیشرفت نمایند. رشد اجتماعی بچه ها در محیط و محله های مختلف باعث شکل گیری متفاوت شخصیتی در آن ها شده و هیجانات شان را متفاوت از هم شکل می دهد.

راهکار هایی برای بهبود شرایط محیط بچه ها

یک محیط مناسب برای رشد کودک باید شرایطی داشته باشد.جو آن محیط باید آرام باشد.همچنین آن محیط امکانات برای پیاده روی ، ورزش ، تفریح و بازی بچه ها را داشته باشد و امکانات آموزشی و کسب تجارب جدید در آن وجود داشته باشد. وسایل نقلیه در حریم عابر پیاده کنترل گردد.

راهکار هایی وجود دارد که شرایط محل زندگی بچه ها را بهتر می نماید. از جمله این شرایط می توان به موارد زیر اشاره نمود:

یاری هزینه های تحصیلی و رفاه اولیه برای بچه ها

تاسیس مراکز کانون فرهنگی و تربیتی برای جذب بچه ها

جلوگیری از مسائل خانوادگی بین بچه ها و خانواده ها و اطلاع رسانی به وسیله نصب تابلو و بنر

آموزش های حضوری لازم برای بچه ها و خانواده ها

از بین بردن عوامل تهدید نماینده بچه ها

رسیدگی و ریشه یابی موارد بروز خشونت خانگی توسط مسئولین مجرب و متخصص

ویژگی های محیط مناسب برای رشد بچه ها

یک محیط مناسب برای رشد کودک باید شرایطی داشته باشد.جو آن محیط باید آرام باشد.همچنین آن محیط امکانات برای پیاده روی ، ورزش ، تفریح و بازی بچه ها را داشته باشد و امکانات آموزشی و کسب تجارب جدید در آن وجود داشته باشد. وسایل نقلیه در حریم عابر پیاده کنترل گردد.

از دیگر ویژگی های محیط مناسب برای رشد کودک این است که تصویر ذهنی مناسب از محیط و همچنین پویایی و هیجان برای او ایجاد گردد.

پارک ها را می توان از عوامل افزایش کیفیت سلامت جسمانی و روانی بچه ها دانست.

منبع: جام جم آنلاین

به "تاثیر محیط بر رشد بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر محیط بر رشد بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید