با تبعیض میان فرزندان سلامت روحی آنها را تهدید نکنید

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، یک روانشناس درباره تفاوت رفتار والدین در برآوردن نیازهای مادی و عاطفی فرزندان، گفت: رفتار عادلانه با فرزندان به این معنا نیست که میان کودک با نوجوان خود هیچ تفاوتی قائل نباشید و از نظر تامین نیازهای مادی و ابراز محبت به شیوه های یکسانی با فرزندان برخورد کنید اما باید توجه داشت که ابراز احساسات و اظهار علاقه در میان فرزندان به خصوص بچه ها و نوجوانان نباید به گونه ای باشد که روحیه حساس آنها را تحریک کند.

با تبعیض میان فرزندان سلامت روحی آنها را تهدید نکنید

شبنم طلوعی در گفت وگو با وبلاگ خنده و شادی، اظهار کرد: تفاوت در سن، جنس و... فرزندان باعث می گردد نیازها و عواطف آنها متفاوت باشد و والدین با هرکدام به شیوه خاص خود رفتار نمایند اما باید مراقب باشند که این تفاوت در رفتار به تبعیض بین فرزندان منجر نگردد.

این روانشناس با بیان اینکه تبعیض میان فرزندان می تواند حسادت، کج خلقی و پرخاشگری را در رفتار آنها ایجاد کند، ادامه داد: داشتن عدالت در رفتار با فرزندان به معنای رفتار یک شکل نیست. واضح است که نیازهای هر انسان در سنین مختلف متفاوت است و نباید نیازهای مادی و عاطفی کودک و نوجوان را به یک شکل تامین کرد.

وی اضافه کرد: کودک نیازهای عاطفی پررنگ تری دارد و شیوه پاسخ دادن به آنها باید به گونه ای باشد که از افراط و تفریط خودداری گردد اما نوجوان بیشتر از هر چیز دیگری می خواهد از طرف خانواده و بزرگترها به عنوان یک شخص صاحب نظر و محترم شناخته گردد.

طلوعی همچنین این را هم گفت که امکان دارد پدر و مادری یکی از فرزندان خود را به دلیل داشتن صفاتی نظیر مهربانی و دلسوزی نسبت به والدین و ... بیشتر از سایر فرزندان دوست داشته باشد که در این نباید این ابراز علاقه منجر به تحریک احساسات سایر فرزندان گردد.

وی توضیح داد: کودکی و نوجوانی دوران حساس و مهمی است و هرگونه احساس تفاوت با سایر فرزندان سلامت روحی کودک و نوجوان را تهدید می نماید. البته والدین می توانند با بیان خصلتی که منجر به عزیزتر شدن یک فرزند شده را به سایر فرزندان گفته و آنها را مطلع نمایند تا از این حساسیت کاسته گردد.

این روانشناس در سرانجام با اشاره به تبعیض والدین میان فرزندان دختر و پسر به صرف جنسیت آنها، اضافه کرد: با توجه به اینکه دختران در زمینه های مختلف می توانند همسان با پسران گام بردارند و توانایی خود را اثبات نمایند، اگر مطلعی و شناخت والدین نسبت به توانایی های دو جنس پسر و دختر بیشتر گردد، در هیچ خانواده ای شاهد تبعیض میان فرزندان دختر و پسر نخواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "با تبعیض میان فرزندان سلامت روحی آنها را تهدید نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تبعیض میان فرزندان سلامت روحی آنها را تهدید نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید