بارش ها 14 درصد کمتر از 30 سال گذشته؛ اما بهتر از پارسال بود

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، خبرگزاری خبرنگاران-سازمان هواشناسی کشور بیان کرد: اندازه میانه بارش های کشور در 5 ماه سال آبی (از ابتدای مهر تا انتها 30 بهمن) به حدود 114 میلیمتر رسید که 14 درصد کمتر از دوره بلندمدت 30 سال گذشته (نرمال) است، اما در مقایسه با سال قبل وضع بهتری دارد.

بارش ها 14 درصد کمتر از 30 سال گذشته؛ اما بهتر از پارسال بود

به گزارش خبرگزاری وبلاگ خنده و شادی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،آقای احد وظیفه مدیرکل امور پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: مقدار میانه بارش های دوره بلندمدت تا به امروز حدود 132 میلیمتر بوده که بارش های سال جاری 18 میلیمتر کمتر از آن است.

وی اضافه کرد: بارش های 5 تا 6 استان کشور در حد نرمال و یا بیشتر از آن است و مابقی استان ها بارش های کمتری داشته اند.

مدیرکل امور پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: بارش های استان هایی مانند ایلام، کرمانشاه و همدان بین 50 تا 58 درصد کمتر بوده است، اما استان هایی مثل هرمزگان حدود 70 درصد بیشتر از دوره بلندمدت بارش دریافت نموده اند.

آقای وظیفه اضافه کرد: استان کرمانشاه که سالانه 490 میلیمتر بارش داشته؛ سال جاری تا به امروز بیش از 50 درصد بارش های خود را دریافت ننموده است.

مدیرکل امور پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: شمالغرب و جنوب کشور بارش های بهتری داشته و در فلات مرکزی هم در حد نرمال است.

وی توضیح داد: از ابتدای سال آبی تا به امروز استان های گیلان و مازندران پربارش ترین و استان های یزد، قم و اصفهان کم بارش ترین استان های کشور بوده اند.

مدیرکل امور پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور گفت: سال جاری از لحاظ دمایی در حد نرمال هستیم، اما با توجه به کمی بارشها، وضع ذخیره و انباشت برف در منطقه ها کوهستانی رشته کوه البرز و بخش میانی رشته کوه زاگرس خیلی از کمتر از نرمال است.

وی بعلاوه اضافه کرد: براساس آنالیز شاخص ها و پیش بینی ها اسفند سال جاری بارش های زیادی نخواهیم داشت؛ اما وضع نیمه دوم بهتر از نیمه نخست اسفند خواهد بود.

آقای وظیفه گفت: در فروردین سال بعد احتمالا وضع بارش ها به شرایط نرمال می رسد؛ اما با توجه به گذشت بیش از 5 ماه از سال آبی، احتمالا بارش های ماه های بعد جبران کمبود بارندگی ها را نکند و در تابستان در بعضی از منطقه ها کشور شاهد تنش آبی خواهیم بود که باید مصرف بهینه آب در دستور همگان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "بارش ها 14 درصد کمتر از 30 سال گذشته؛ اما بهتر از پارسال بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بارش ها 14 درصد کمتر از 30 سال گذشته؛ اما بهتر از پارسال بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید