آیا واقعاً به تصفیه کننده هوای خانگی احتیاج داریم؟

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، خبرنگاران: به فکر خریدن یک دستگاه تصفیه نماینده هوای خانگی هستید، اما هنوز مطمئن نیستید فایده ای دارد یا نه؟ درک تان می کنیم. سازنده ها ادعا می نمایند تصفیه نماینده های هوا می توانند کار های شگفت انگیزی بنمایند، اما آیا واقعا این دستگاه ها موثرند؟ برای اینکه پاسخ سوال خود را پیدا کنید در این مطلب با ما همراه باشید.

آیا واقعاً به تصفیه کننده هوای خانگی احتیاج داریم؟

اول اینکه آیا دستگاه تصفیه هوای خانگی مفید است؟

این یکی از شایع ترین سوال ها در خصوص دستگاه های تصفیه هوای خانگی است. جواب کوتاه به این سوال، بله است؛ دستگاه تصفیه هوای خانگی در تمیز کردن هوای فضای بسته بینهایت خوب عمل می نماید. کار یک دستگاه تصفیه هوای خانگی این است که به ذرات آلوده نماینده معلق در پیرامون تان حمله نموده، آن ها را گیر انداخته و جمع آوری کند و این کار را از دو راه انجام می دهد:. با به گردش درآوردن هوا به وسیله یک سیستم فیلتر درونی. یا با فرستاندن ذرات باردار به هوا که محکم به آلاینده ها می چسبند یا آن ها را می کُشند.

مثلا دستگاه تصفیه هوای مجهز به فیلتر HEPA می تواند ذراتی به کوچکی سه دهم میکرون را گیر بیندازد که شامل باکتری ها، گرد و خاک، آلرژن ها، هاگ های کپک و ... می گردد. فیلتر HEPA عملکرد بسیار موثری دارد، زیرا می تواند 99.97 درصد از ذرات مضر را فیلتر کند.

حالا احتمالا این سوال برای تان مطرح می گردد که آیا دستگاه تصفیه هوای خانگی می تواند به برطرف مسائل معمول سلامتی نیز یاریی بکند؟ پاسخ، یک بله جانانه است!

پروسه فیلتر کردن هوا باعث می گردد هوای فضای بسته برای تنفس کردن سالم تر بگردد. با توجه به اینکه درصد زیادی از افراد دچار آسم یا انواعی از آلرژی اند، تهیه دستگاه تصفیه هوای خانگی می تواند مفید باشد. تصفیه شدن هوای خانه تان به شما یاری می نماید علائم تان را تخفیف داده و تنها متکی به دارو نباشید.

آیا دستگاه تصفیه هوای خانگی برای شما خوب است؟

بله، دستگاه تصفیه هوای خانگی برای شما مفید است. این وسیله می تواند ذرات معلق را از هوایی که تنفس می کنید و به ضرر سلامتی تان هستند (مانند آلرژن ها، باکتری ها، کپک، ویروس ها، موی حیوانات، گرد و خاک، دود و گاز های شیمیایی) جدا نماید.

بدون تردید اگر شما دچار یک عارضه تنفسی مانند آسم یا انسداد مزمن ریه باشید، زودتر متوجه اثرات دستگاه تصفیه هوا خواهید شد. چون هوای تمیزتر و سالم تر می تواند مسائل تنفسی تان را به میزان قابل توجهی کاهش بدهد. یادتان باشد که دستگاه تصفیه هوا برای همه افراد خوب است، نه فقط برای کسانی که دچار مسائل تنفسی هستند.

بالاخره دستگاه تصفیه نماینده هوا ضروری است یا نه؟

هرچند دستگاه تصفیه نماینده هوای خانگی برای همه افراد 100 درصد ضروری نیست، اما واقعیت این است که بیشتر افراد از این دستگاه سود می برند. مطالعات نشان داده اند کیفیت هوای فضای بسته می تواند 5 برابر بدتر از هوای بیرون باشد، زیرا چیز های زیادی در خانه وجود دارد که ذرات معلق غیرقابل رویتی وارد هوای پیرامون تان می نماید مانند محصولات شوینده و پاک نماینده، رنگ ها، باکتری ها، بخار و دود ناشی از پخت و پز، مایت های خاک و ....

و، اما آلودگی هوای این روز ها در شهر های بزرگ ...

فهم و درک ارتباط میان کیفیت هوای داخل و بیرون (IAQ)، قوی ترین ابزار شما در برابر تاثیرات آن بر سلامتی شماست. عادت های شما و محیط، هر دو بر تعامل میان آلاینده های داخل و بیرون تاثیر می گذارد، بنابراین باید راه حل هایی در پیش بگیرید تا تاثیر آلودگی هوای بیرون بر هوای داخل را به حداقل برسانید.

آلاینده های هوای بیرون می تواند به دلیل پدیده وارونگی هوا طی روز های سرد سال، در لایه های پایین تر اتمسفر تجمع پیدا نموده، هوای سرد زیر این لایه ثابت شده و سبب گردد آلاینده ها در اتفاعات بسیار پایین بمانند. اما چیزی که فراموش نکنید این است که آلاینده های هوای داخل و فضای بسته، خصوصا طی روز های سرد سال که معمولا در ها و پنجره ها کاملا بسته اند، تراکم زیادی پیدا نموده و حتی می توانند باعث شوند هوای داخل از جهت ناسالم بودن دست کمی از هوای بیرون نداشته باشد. ما معمولا برای تهویه هوای داخل و ورود هوای تازه، در ها و پنجره ها را باز می کنیم، اما انجام این کار در روز هایی که هوای بیرون آلوده است می تواند آلاینده های بیشتری را وارد فضای خانه کند.

گاز ها و مواد شیمیایی هوای بیرون می توانند با مواد شیمیایی موجود در مصالح ساختمان تان واکنش داده و فرآورده های جانبی مضری تشکیل دهند. تحقیقات نشان می دهد ازن فضای داخل که از منابع بیرونی وارد شده، حتی در سطوح پایین می تواند برانگیزاننده علائم آسم بوده و منجر به مسائل تنفسی گردد.

چه باید بکنید

هوای داخل را هوشمندانه تهویه کنید. بدیهی است که روز هایی که هوای بیرون سالم و به دور از آلودگی است، با باز کردن پنجره ها می توانید هوای داخل را به خوبی تهویه کنید. اما زمانی که آلودگی هوای بیرون زیاد است، باید در ها و پنجره ها را تا زمانی که کیفیت هوای بیرون بهتر نشده بسته نگه دارید. در ضمن از یک دستگاه تصفیه هوای خوب که مجهز به فیلتر گاز و بو است بهره ببرید تا هم ذرات معلق و گاز های هوای داخل تصفیه شوند.

آیا دستگاه تصفیه هوا با فیلتر HEPA می تواند PM 2.5 را فیلتر کند؟

ذرات PM 2.5 ذرات ریزی هستند که اندازه آن ها کمتر از 2.5 میکرومتر یا میکرون بوده و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند. ذرات PM2.5 آنقدر کوچک هستند که می توانند حتی به کوچکترین مجاری هوای ریه ها نفوذ نمایند. هم ذرات PM2.5 و هم ذرات PM10 برای سلامتی مضر هستند، اما PM2.5، چون به بخش های عمیق تر ریه نفوذ می نمایند و ناشی از مواد سمی تری (مانند فلزات سنگین یا ترکیبات آلی سرطان زا هستند) خطرات بسیار بیشتری دارند.

در خصوص این ذرات باید بگوییم، بله، دستگاه تصفیه هوای خانگی با فیلتر HEPA می تواند میزان PM 2.5 را تا 29 درصد کاهش بدهد. شاید 29 درصد زیاد به نظر نرسد، اما قابل توجه است.

چند باور اشتباه در خصوص دستگاه تصفیه هوای خانگی

کیفیت هوایی که تنفس می کنیم خیلی هم مهم نیست.

دستگاه تصفیه هوا فایده ای ندارد. گیاهان داخل خانه ام هوا را تمیز می نمایند، پس کیفیت هوای فضای خانه ام خوب است.

احتیاجی نیست فیلتر دستگاه تصفیه هوا را عوض کنم (بیشتر فیلتر ها باید هر شش ماه یک بار عوض شوند).

دستگاه تصفیه بزرگ و جا گیر است و در ضمن سر و صدا دارد (مدل های جدیدتر، جمع و جور هستند و در ضمن احتیاجی نیست سرعت فَن آن را روی تند بگذارید، سرعت متوسط و یا حتی کم آن نیز به خوبی می تواند هوای داخل را تصفیه کند).

وقتی دستگاه تصفیه هوا دارم، دیگر لازم نیست خانه را مرتبا تمیز کنم (این هم یکی از شایع ترین باور های اشتباه! تصور نکنید، چون دستگاه تصفیه تان تمام ذرات گرد و خاک را جمع آوری می نماید پس لازم نیست خانه را تمیز کنید. اگر دچار آلرژی هم باشید که بدتر! علائم تان نسبت به قبل تشدید هم خواهد شد)

چه کسانی بیشتر به دستگاه تصفیه هوای خانگی احتیاج دارند؟

  • نوزادان و زنان باردار
  • بچه ها
  • سالمندان
  • کسانی که دچار آسم، آلرژی و سایر بیماری های تنفسی هستند
  • کسانی که در کنار جاده ها، خیابان های پُرتردد و نواحی صنعتی زندگی می نمایند
  • کسانی که سیستم ایمنی شان ضعیف است.
  • کسانی که در خانه در معرض دود دست دوم سیگار هستند

چگونه از دستگاه تصفیه هوای خانگی تان درست بهره ببرید؟

بهترین راه استفاده از دستگاه تصفیه هوای خانگی این است که روز و شب آن را روشن نگه دارید. وقتی برای اولین بار این دستگاه را به خانه می آورید، باید آن را روی قوی ترین حالت خود تنظیم کنید تا فضای داخل هر چه سریع تر از تمام آلاینده ها پاکسازی گردد. اگر از دستگاه تصفیه در اتاقی کوچک استفاده می کنید، هوای این اتاق در عرض سی دقیقه تصفیه خواهد شد. فضا های بزرگ تر یا مکان هایی که سقف بلندتری دارند ممکن است بعد از دو ساعت، تصفیه شوند.

نکته دیگر اینکه خیلی از افراد به محض اینکه احساس می نمایند هوای داخل تصفیه شده و کیفیت خوبی دارد، دستگاه را خاموش می نمایند. لطفا این کار را نکنید! چون کیفیت هوای اتاق فورا به شرایط قبل برخواهد گشت. کاری که باید بکنید این است که قدرت دستگاه را کم کنید تا کیفیت هوای داخل، یکنواخت بماند.

بعضی از دستگاه های تصفیه هوای خانگی، ازن فراوری می نمایند و این بخشی از شیوه تصفیه سازی آن ها یا از عوارض عملکردشان است. گاز ازن از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و ما برای تنفس جهت زنده ماندن، به دو اتم اکسیژن احتیاج داریم. بعضی از دستگاه های تصفیه هوا از ازن استفاده می نمایند، زیرا گفته می گردد ازن می تواند با مواد شیمیایی مضر، میکروب های بیماری زا و ذرات محرک واکنش داده و آن ها را نابود کند.

اما ازن یک گاز سمی است و سبب التهاب در ریه ها و حلق می گردد. زیاد قرار دریافت در معرض ازن می تواند برای سلامتی بسیار خطرناک بوده و منجر به مسائل تنفسی، سرفه و گرفتگی سینه گردد. بویژه بچه ها، بسیار حساس و مستعد تاثیرپذیری از گاز ازن هستند.

هنگام خرید دستگاه تصفیه هوای خانگی، نسبت به هر محصولی که از عبارت اکسیژن فعال یا چیزی شبیه این استفاده نموده است، هوشیار باشید. این برچسب ها و عبارت ها به عنوان ترفند هایی برای بازازیابی استفاده می شوند تا محصول را سالم تر جلوه دهند.

کلام آخر اینکه دستگاه تصفیه هوای خانگی بسیار مفید است و مانند هر وسیله دیگری باید اول خوب در خصوصش تحقیق نموده و بعد خرید کنید. از دستگاه درست بهره ببرید تا بهترین عملکرد خود را داشته باشد. سراغ مدل هایی که ازن فراوری می نمایند نروید و فیلتر ها را به طور مرتب تعویض کنید. دستگاه تصفیه هوای شما قرار نیست مریض تان کند، بلکه هوایی با کیفیت در اختیارتان می گذارد که فواید زیادی برای سلامتی تان خواهد داشت و این چیزی است که در بلند مدت به آن می رسید.

منابع: homeairguides ، iqair ،sylvane ،allerair ،howtohome

منبع: برترین ها

به "آیا واقعاً به تصفیه کننده هوای خانگی احتیاج داریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا واقعاً به تصفیه کننده هوای خانگی احتیاج داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید