آب میوه را جایگزین آب نکنید

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، خیلی ها تصور می کنند وقتی به آنها گفته می شود آب میوه بخورند یا همراه غذا به جای نوشابه های گازدار این نوشیدنی را مصرف کنند، باید از آب میوه های آماده استفاده کنند؛ در حالی که منظور ما بیشتر آب میوه هایی است که طبیعی هستند و از طریق خود مردم در خانه آماده می شوند، چرا که بسیاری از آب میوه های آماده دارای شکر و

آب میوه را جایگزین آب نکنید

آب میوه را جایگزین آب نکنید

نویسنده:دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی

خیلی ها تصور می کنند وقتی به آنها گفته می شود آب میوه بخورند یا همراه غذا به جای نوشابه های گازدار این نوشیدنی را مصرف کنند، باید از آب میوه های آماده استفاده کنند؛ در حالی که منظور ما بیشتر آب میوه هایی است که طبیعی هستند و از طریق خود مردم در خانه آماده می شوند، چرا که بسیاری از آب میوه های آماده دارای شکر و اسانس هستند و مصرف زیاد از حدشان می تواند چاق کننده باشد و نوشیدن شان به خصوص به بچه ها توصیه نمی شود. اما گاهی میان بد و بدتر باید بد را انتخاب کرد. به همین معنا، آب میوه هایی که روی آن کلمه بدون شکر و بدون مواد نگه دارنده درج شده است، بهتر هستند. همچنین آب میوه هایی که دارای نکتار و گوشت طبیعی اند به دلیل اینکه فیبر دارند و تخلیه معده را کندتر می کنند و می توانند موجب تثبیت قند خون شوند بر انواع دیگر ارجح اند. در کل، آب میوه ها دارای ارزش غذایی زیادی نیستند، مخصوصا اگر دارای شکر باشند. این مواد سبب پوسیدگی دندان ها شده و قند و چربی خون را افزایش می دهند. اما در مورد آب میوه های غنی شده باید به این نکته اشاره کرد که غنی سازی مواد غذایی یک خدمت بزرگ بوده است که ویتامین ها و مواد معدنی مفید به مواد غذایی اضافه می شود. به این ترتیب، اگر افراد دسترسی و بودجه کافی برای تهیه این نوع از آب میوه ها را داشته باشند، بهتر است نوع غنی شده آن که با ویتامین D، کلسیم و آهن که ارزش غذایی شان افزایش یافته است را انتخاب کنند. جالب است بدانید که بیشتر آب میوه ها دارای ویتامین C هستند اما نوعی که با آهن غنی شده همراهی اش با این ویتامین سبب جذب بهتر آهن می شود.

باید به این نکته هم توجه کرد که به هیچ نام به جای آب نباید از آب میوه استفاده کرد، یعنی برای رفع تشنگی نباید آب میوه با آب جایگزین شود. ضمن اینکه مصرف آب میوه زیاد در بچه ها جلوی رشد مناسب آنها را می گیرد، چرا که در کودک سیری کاذب ایجاد کرده و وی سایر مواد غذایی را که دارای ارزش بالایی بوده و برای رشد بدن او لازم هستند، از دست خواهد داد. هر یک لیوان آب میوه معادل دو واحد میوه است، در صورتی که ما می توانیم با خوردن خود میوه بسیاری از مواد مغذی دیگر را که برای بدن ضروری هستند، تامین کنیم.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "آب میوه را جایگزین آب نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آب میوه را جایگزین آب نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید