300 هزار سال قبل آدم ها و فیل ها اینجا قدم زده اند!

به گزارش وبلاگ خنده و شادی، در مطالعه ای که این هفته در مجله Quaternary Science Reviews منتشر شد، یک تیم تحقیقاتی بین المللی به رهبری دانشمندان دانشگاه توبینگن و مرکز تکامل انسان و محیط دیرینه سنکنبرگ، شواهدی از نخستین ردپای شناخته شده انسان از آلمان را ارائه نموده اند.

300 هزار سال قبل آدم ها و فیل ها اینجا قدم زده اند!

به گزارش فرادید، این ردپا ها در سایت پارینه سنگی شونینگن با 300 هزار سال قدمت کشف شدند. ردپا ها که احتمالاً متعلق به هومو هایدلبرگنسیس هستند، با چندین ردپای حیوانات دیگر احاطه شده اند و در مجموع تصویری از زیست بوم آن موقع را نشان می دهند. در سال 2017 نیز اسکلت تقریبا کامل یک فیل با قدمت سیصدهزارسال در همین ناحیه کشف شده بود.

دریاچه ای با چند کیلومتر طول و چند صد متر عرض در جنگل روباز توس و کاج با زیررسته ای از علف ها قرار گرفته است. در سواحل گل آلود آن، گله های فیل، کرگدن، و پستاندراران دیگر برای نوشیدن آب یا حمام کردن جمع می شوند. در میان این منظره ها، خانواده کوچکی از مردم باستانی هایدلبرگ حضور دارند؛ گونه ای از انسان که مدت هاست منقرض شده است.

ردپای انسان هومینین در شونینگن

دکتر فلاویو آلتامورا یکی از همکاران مرکز تکامل انسان و محیط دیرینه سنکنبرگ در دانشگاه توبینگن شرح می دهد: این چیزی است که شاید 300000 سال پیش در شونینگنِ نیدرزاکسن به نظر می رسیده است. برای نخستین بار، ما از دو مکان در شونینگن تحقیقات دقیقی درباره ردپا های فسیلی انجام دادیم.

این ردپا ها همراه با اطلاعات بدست آمده از تجزیه و تحلیل های رسوب شناسی، باستان شناسی، دیرینه شناسی و دیرینه گیاه شناسی، بینش هایی از محیط دیرینه و پستاندارانی را در اختیار ما قرار می دهد که زمانی در این منطقه زندگی می کردند. میان این ردپاها، سه ردپا با ردپا های انسان هومینین مطابقت دارد که حدود 300000 سال قدمت دارد و می توان گفت قدیمی ترین ردپای انسان از آلمان است و به احتمال زیاد متعلق به انسان هایدلبرگنسیس است.

(اسکلت سیصدهزارسالۀ فیل که شش سال قبل کشف شد)

دانشمندان دو مورد از سه ردپای انسانی در شونینگن را به افراد جوانی نسبت می دهند که از دریاچه و منابع آن در گروه کوچکی با سنین مختلف استفاده می کردند. بسته به فصل، گیاهان، میوه ها، برگ ها، شاخریزه ها و قارچ های اطراف دریاچه، یافته های ما تأیید می نماید که گونه های انسانی منقرض در سواحل دریاچه یا رودخانه های کم عمق زندگی می کردند.

طبق این مطالعه، ردپا های مختلف در شونینگن تصویری از زندگی روزمره یک خانواده را نشان می دهد و احتمالاً دربرگیرنده اطلاعاتی درباره رفتار و ترکیب اجتماعی گروه های هومینین، همینطور تعاملات فاصله ای و هم زیستی با گله فیل ها و سایر پستانداران کوچکتر است. این باستان شناس و کارشناس ردپا های فسیلی می گوید: بر اساس ردیابی ها، از جمله ردپا های بچه ها و نوجوانان، این ردپا ها احتمالا به یک خانواده تعلق داشته تا یک گروه شکارچی بزرگسال.

(ردپای کشف شدۀ یک فیل ماقبل تاریخ در همین ناحیه)

این تیم افزون بر ردپای انسان، مجموعه ای از ردپا های فیل که به گونه منقرض شده Palaeoloxodon antiquus نسبت داده شده را تجزیه و تحلیل کردند: فیلی با عاج های مستقیم که در آن موقع بزرگترین حیوان خشکی بود و وزن گاو های نر بالغ آن به 13 تن می رسید.

دکتر جوردی سرانگلی، ناظر حفاری در شونینگن شرح می دهد: ردپا های فیلی که در شونینگن کشف کردیم به طول قابل توجه 55 سانتی متر می رسند. در بعضی موارد، در ردپا ها قطعات چوب هم یافتیم که به وسیله حیوانات به خاک نرم آن موقع فشار داده شده بود. بعلاوه ردپای یک کرگدن هم پیدا شد Stephanorhinus kirchbergensis یا (Stephanorhinus hemitoechus که نخستین ردپای هر یک از این گونه های پلیستوسن است که تا به امروز در اروپا پیدا شده اند.

منبع: فرارو

به "300 هزار سال قبل آدم ها و فیل ها اینجا قدم زده اند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "300 هزار سال قبل آدم ها و فیل ها اینجا قدم زده اند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید